![]() |
Klik hier als u een aanvraag voor aanvullende thuishulp wilt indienen |
De buurtdienst van Sociale Familiezorg heeft een heel eigen visie en missie. Voor meer uitleg: klik hier.
De Buurtdienst Antwerpen Centrum - Linkeroever biedt hulp aan binnen het huishouden wanneer poetsdiensten en diensten thuiszorg niet of nog niet kunnen helpen. Dit kan zijn omdat :
Hier vindt u meer informatie over ons aanbod, hoe wij werken, de prijs, en informatie over uw inspraak
Wat doen de buurthelpsters:
Poetsen:
Huishoudelijke taken:
Andere taken:
Er wordt verwacht dat onze buurthelpsters met respect behandeld worden. Voor meer informatie over de deontologie die gehanteerd wordt bij de buurtdienst verwijzen wij u graag door naar onze deontologiesectie.
Onze buurthelpsters doen enkel poetswerk en werk van huishoudelijk aard. Indien u op zoek bent naar iemand die u kan bijstaan bij personenverzorging (helpen bij wassen en aankleden,…) dan kan u een beroep doen op onze dienst gezinszorg.
Contactpersoon
De contactpersoon bij Sociale Familiezorg is de coördinator van de buurtdienst (klik hier om contact op te nemen). Hij komt eerst op huisbezoek vóór de aanvang van de hulp om correcte afspraken te maken. Hij volgt uw dossier op.
De coördinator:
Wijkwerking
De coördinator en de buurthelpsters vergaderen wekelijks om de hulp zo optimaal mogelijk te organiseren. De informatie die op zo'n vergadering wordt uitgewisseld valt onder het gedeeld beroepsgeheim, en is er steeds op gericht de kwaliteit van de hulp te verhogen.
Werkregeling
De hulp wordt in principe per halve dag verleend en dit in de voormiddag: maandag en dinsdag tussen 9.00u en 13.00u en woensdag, donderdag, vrijdag tussen 9.00u en 12.00u. Indien daar aanleiding toe bestaat, kunnen ook kortere pakketten aanvullende thuishulp aangeboden worden (bvb. 2 uren).
Privacy
Voor de samenstelling van uw dossier en voor de vaststelling van uw bijdrage, moeten wij over bewijsstukken beschikken. Wij garanderen dat alle informatie vertrouwelijk behandeld en opgeslagen wordt. Wij geven én vragen slechts inlichtingen aan derden, nadat wij uw toestemming daarvoor kregen.
Prijs
Daar wij voor het grote deel met het systeem van dienstencheques werken, hebben wij binnen de aanvullende thuishulp een opdeling gemaakt in 3 cliëntgroepen.
Facturatie
De buurthelpster laat u na elke hulpverleningsbeurt het aantal gepresteerde uren hulp ondertekenen. Bij préfinancierings- en noodhulpcliënten wordt op basis hiervan maandelijks een factuur opgemaakt, die via een domiciliëringsopdracht kan betaald worden.
Inspraak
Soms verloopt de hulp of de planning van de hulp niet zoals u zou wensen. Soms verloopt het ook moeilijker dan wij zouden wensen. Omwille van allerlei onvoorziene gebeurtenissen (ziekte, hospitalisatie, ziekenhuisontslag, overlijden, ...) is de coördinator dag in dag uit bezig met het plannen en herplannen van de beschikbare hulp. Iedereen heeft in die planning zijn waarde, zijn noden en zijn recht op inspraak. Wij zijn er voor u, en wij willen niets liever dan u tevreden zien! Laat uw ongenoegen dus niet nodeloos aangroeien, en vertél ons uw vragen en uw suggesties. Wij staan er borg voor dat wij zullen proberen zoveel mogelijk aan uw wensen tegemoet te komen.
Suggesties en klachten
In eerste instantie kan u zich uiteraard wenden tot de buurthelpster of de coördinator.
Indien u geen vrede neemt met het antwoord of de geboden oplossing, kan u zich met uw klacht wenden tot de directeur, Dimitri Durlet (klik hier om contact op te nemen). In dat geval mag u binnen de 14 dagen een schriftelijk en gemotiveerd antwoord verwachten.